Почну цей пост дещо незвичним чином-зі своїх спогадів.
Чотири роки тому я по своїх справах їхав на Гідропарк. На метро. Вагон, у якому я їхав, був незвичайним-він був стилізований під 1960 рік, коли метро в Києві лише з'явилося.
Сьогодні Київ без метро уявити важкувато. Пост, який я зараз пишу, буде про передісторію київського метро.
Тобто, він розповідатиме про те, коли вперше виник план побудови метро в Києві, які плани побудови метро були до 1960 року та коли з'явився план, який був втілений у життя. Кінцевою точкою посту буде 6 листопада 1960 року-день, коли відбувся запуск київського метро.Вперше проект метро у Києві з'явився 1884 року. Він передбачав створення тунелів від пристані на Дніпрі до залізничного вокзалу. Поблизу Поштової площі тунелі мали заглибитися в землю і вийти на поверхню в районі Бессарабки. Втім, київська влада цей проект відхилила.
Вдруге про метро у Києві зайшла мова 1916 року. Зберігся номер газети "Кіевлянинъ" за 24 вересня 1916 року, в якому згадується проект метро.
Як зазначається у номері газети, проект метро запропонувало Київське відділення Російсько-Американської торгової палати. Цей проект міська влада знову відхилила.
За два роки метро (а також урядовий квартал) на Звіринці планував побудувати уряд Павла Скоропадського. Вважаю за потрібне процитувати уривок з інтерв'ю товариша міністра шляхів сполучення Чубинського газеті "Відродження": "...Трамваї, не зважаючи ні на які ціни, встановлені міською думою на квитки-переповнені. Отже, щоб цього не було, думають збудувати трамваї, котрі звуться метрополітен". Однак, цим планам також не судилося збутися, оскільки 14 листопада 1918 року владу в Києві захопила Директорія.
Знову повернулися до ідеї будівництва метро аж у 1936 році. 5 липня того року в газеті "Більшовик" була опублікована стаття про необхідність будівництва у Києві метрополітену. 1938 року навіть розпочалися підготовчі роботи, які перервав початок радянсько-німецької війни.
Остаточний проект почали втілювати в життя 1949 року, коли почалось будівництво метро. Перші шахти були закладені влітку 1949 року, перше з'єднання тунелів відбулось у грудні 1951 року. Будівництво першої пускової ділянки метро було завершене у травні 1959 року. Це станції "Хрещатик", "Вокзальна", "Дніпро", "Університет" та найглибша в світі станція метро-"Арсенальна"
6 листопада 1960 року у Києві з'явився новий транспорт.
Было предоставлено несколько дней, когда посетить и ознакомится с новым объектом можно было бесплатно, но по спецприглашениям, выдаваемым на работе.
Меня взял с собой старший двоюродный брат, который работал в строительном проектном институте.
Мне было 12 лет и я впервые в жизни увидел эскалатор. Брат уехал вперед, а я никак не мог решиться ступить на эту бегущую лестницу.
Станции были произведениями искусства, а "Университетская" - была на уровне волшебного дворца.
На двух станциях - Университетская и Арсенальная было по два эскалатора, и мы - мальчишки, ещё долгое время просто так катались на нижнем эскалаторе вверх - вниз.
Это было другое время, другие ценности, другой уклад жизни.
Мне очень обидно, что нынешняя молодежь мало интересуется той жизнью, порой просто подсмеивается над нами - стариками. А ведь в те времена было заложено то, что сегодня считается обычным, повседневным и без чего просто не представляется существование.