Президент Української Прем’єр-ліги Євген Дикий багато розповів про «УПЛ ТБ»: як вдалося де-факто зібрати повний пул трансляцій, хто з трансляторів додався та може додатися, як розрізнити «УПЛ ТБ» зразка минулого сезону із сучасним.
— Передовсім, приймайте вітання: «УПЛ ТБ» став реальністю, запрацював і видав перший продукт у вигляді шести із восьми матчів стартового туру весняної частини сезону. Як оціните цей перший досвід?
— Залишу оцінку за глядачами. А я хотів би, користаючись можливістю, подякувати всім клубам, які долучилися до нашого пулу трансляцій, щоб разом зробити УПЛ більш цікавою для потенційних інвесторів, спонсорів і рекламодавців. Звісно, ми ще на початку шляху. Як я й говорив, стартові тури проходять не без певних моментів щодо накладок картинки, проблем зі звуком.
Але «УПЛ ТБ» також вчиться, робить висновки, тож продукт (під цим словом ми розуміємо, звичайно, якісні трансляції та додаткові студії й програми) надалі буде покращуватися та вдосконалюватися. Багато чого вдалося зробити, але критика приймається й уважно вивчається — щоб наш футбол показувався й пояснювався все краще.
— Які принципи були головними при формуванні «УПЛ ТБ»?
— Ми відразу для себе визначили, що це повинні бути не лише трансляції матчів, а й додатковий продукт — студії, програми, спецпроекти. Хотіли централізувати виробництво, уніфікувати графіку, зробити постійне коло коментаторів і експертів. У підсумку те, що зараз є, — трансляції матчів і студій, — це та основа, довкола якої можна надалі розвивати колекцію програм і спецпроектів.
— Ми почули про трансляції матчів і студій до й після гри. А як щодо інших продуктів? Скажімо, чи планується той самий традиційний огляд туру, на кшталт «Футболу від УТН», «Голу» чи «Футбольного уїк-енду» із попередніх десятиліть?
— Розумію, про що ви. Так, швидкий, динамічний огляд туру із фрагментами всіх матчів, турнірною та бомбардирською табличками обговорювався та є в планах. Уже вийшли перші випуски.
— Наразі у вас 34 майданчики трансляцій: вітчизняні та міжнародні OTT-платформи, супутникове телебачення, IPTV, аналогове та цифрове телебачення таких міст, як Київ, Харків, Одеса, Кропивницький, Подільськ, Горішні Плавні, Миргород, Пирятин, Прилуки. Але ж на традиційному ТБ — єдиний телемарафон, а таких спеціалізованих телеканалів, як ТК Футбол 1/2/3, більше нема. Це ж суттєва втрата в аудиторії, ні?
— По-перше, цей список не остаточний. Ми відкриті до співпраці, ведемо певні перемовини. Кожен, хто захоче транслювати УПЛ, зможе це зробити. Жодних штучних обмежень немає. Для цього сезону наше найперше завдання — це максимальне розширення аудиторії, щоб побільше людей змогло дивитися матчі чемпіонату України з футболу.
Звісно, час, коли через коронавірусну пандемію та повномасштабне вторгнення вболівальники не могли дивитися футбол із трибун, мав свій вплив на, скажімо так, звичку стежити за матчами. Ситуація в країні така, що новини жорсткі й не до спорту, як багато хто каже. Це теж зрозуміло. Є й такий момент, що УПЛ втратила деяких зірок, і багато хто з наших улюблених футболістів і тренерів грає чи працює зараз у провідних лігах. Але в цілому зараз позитивна динаміка, наші клуби провели хорошу трансферну кампанію, є конкуренція та спортивна інтрига в змаганнях.
Тому в цьому плані я б сказав, що вже зараз УПЛ стає доступнішою та відкритішою для глядачів, і всі ми разом працюємо над тим, щоб аудиторія ставала все більшою.
— Станом на сьогодні це ви просили потенційних партнерів у дистрибуції про співпрацю чи були й такі, хто звертався в УПЛ і на «плюси» з пропозицією транслювати український футбол?
— Звичайно, велику роботу ми провели з департаментом дистрибуції та розвитку мережі мовлення медіа групи «1+1 media», заслуга наших партнерів велика в тому, що є стільки шляхів для перегляду матчів і студій. Але при цьому є й інші приклади.
От із міжнародною ОТТ-платформою OneFootball ми проводили переговори й раніше, вони сумнівалися й оцінювали. А буквально після першого ж весняного матчу (ЛНЗ — «Кривбас» — 0:3) звернулися до нас із готовністю транслювати. Вони й стали 34-ю платформою — і п’ятою міжнародною поряд із Setanta Sports, LaLiga+, PANDA Interactive та GoNet. По всьому світу можна зареєструватися та мати можливість дивитися матчі УПЛ сезону-2023/24.
— Але серед потенційних трансляторів нема Megogo, яке транслювало УПЛ ще в минулому році. В чому тут справа: в меркантильній стороні питання чи можливому конфлікті інтересів із кимось із ваших дистриб’юторів?
— Я б не хотів обговорювати чутки та припущення, тому скажу просто: перемовини ведуться, ми відкриті до співпраці й будемо тільки раді, якщо така значна платформа з великим спортивним кейсом трансляцій з нами співпрацюватиме.
— Давайте згадаємо початок сезону: альтернативний пул трансляцій за участі «Руху» та «Минаю», прогнозована відмова «Динамо», «Дніпра-1» та «Зорі» завершити співпрацю з «плюсами» заради єдиного пулу, в якийсь момент здавалося, що це все вже не об’єднати. Як вдалося досягти того, що 13 із 16-ти учасників увійшли навесні в єдиний пул?
— Думаю, це наслідок плідної роботи впродовж першої частини сезону — від літа до зими 2023 року. Я не схильний розрізняти роботу та розподіляти на «своїх-чужих». Так, у окремих клубів було своє бачення, хтось вирішив піти власним шляхом у організації та проведенні трансляцій. Ми це розуміємо, приймаємо та поважаємо. Наше завдання — створити такий єдиний телепул, який всіх задовольнить, а не куди треба заганяти з примусу.
Те, що «Рух» на початковому етапі оголосив про принципове бажання розвивати саме єдиний пул, зіграло свою позитивну роль у створенні та розвитку «УПЛ ТБ». Я вдячний «Руху» за те, що він був одним із ідейних натхненників і популяризаторів ідеї «УПЛ ТБ».
Також відзначив би, що в складних умовах інші клуби також досягли того, що всі матчі транслювалися. Це було найголовнішим — не позбавити вболівальників можливості дивитися футбол, адже при вимушено закритих трибунах саме це воно й означало б.
— Давайте відразу уточнимо: а кому належить ТОВ «УПЛ ТБ», заснована в Винниках Львівської області? Це саме вона зараз здійснює трансляції?
— Ні. «УПЛ ТБ» — це частина структури УПЛ, тобто, вона повністю належить всім клубам-засновникам Української Прем’єр-Ліги.
— Штат коментаторів «УПЛ ТБ» визначала УПЛ, консультуючись із клубами. Все вірно в цьому твердженні?
— Не зовсім. Це прерогатива «УПЛ ТБ».
— Те, що клуби мають вплив на цей процес, не здається вам конфліктом інтересів? Врешті-решт, клуби на призначення суддів не впливають...
— Ні, тому що останнє слово в цьому питанні все одно за «УПЛ ТБ». Ні клуби, ні УПЛ, якій клуби делегували повноваження проводити турнір, не втручаються в цей творчий процес.
— Гаразд, а як щодо цього сезону? Умовно, якщо глядач не встигне на пряму трансляцію, де він зможе потім подивитися матч?
— Уже є домовленість, що після завершення матчів із певним часовим ембарго повний запис гри буде викладено на YouTube-каналі команди-господаря.
— Чи не будуть банити ці записи, а також численні хайлайти та огляди, яких зараз багато в YouTube?
— Правовласниками цього продукту є клуби. Звісно, в кожного може бути свій підхід. Говорячи про єдиний пул, його партнери будуть захищені й матимуть право розміщувати матчі та їх фрагменти на попередньо обумовлених ресурсах.
— Колись клуби заробляли на телетрансляціях, хай і була різниця між тим, що вони отримували й що хотіли отримувати. В минулому сезоні питання стало радикальніше: клуби мали ще й витрачатися на організацію трансляцій. А як зараз?
— Завдяки співпраці УПЛ із колегами з-за кордону, а також підтримці титульного спонсора наших змагань — компанії vbet, ми знімаємо фінансовий тягар із клубів-учасників УПЛ. Сумарно за рахунок допомоги європейських ліг і коштів, виділених vbet, клубам не доведеться оплачувати виготовлення трансляцій і інших продуктів «УПЛ ТБ».
— На сьогодні є низка статистичних платформ — Wyscout, Opta та багато інших. Чи планується співпраця з ними, щоб забезпечити трансляції цікавими цифрами, фактами?
— На сьогоднішній день ми ведемо перемовини зі статистичними платформами і сподіваюся, що вже у найближчому турі глядачі побачать, із ким ми досягли успіху у цьому процесі. Але так, ми над цим працюємо, аби мати якомога більше цікавинок для нашого кінцевого споживача — вболівальника.
— Хто безпосередньо організовує трансляції матчів? Чи є тут «Кремень-ТВ», «Наживо», продакшн, який працював для Setanta та Megogo? Чи це ваш власний продакшн в рамках «УПЛ ТБ»?
— На сьогодні у нас працює чотири компанії, які сертифіковано виграли конкурс. Це «1+1», «Інженер-Сервіс», Soft Group та ТІК Media Production.
— Гаразд, тоді ще одне питання. Це зараз у нас один тур на тиждень, а пізніше ж стартують обидві ліги ПФЛ, аматори. Будуть матчі збірних, Кубка України. Ви впевнені, що «УПЛ ТБ» справиться з трансляцією навіть з урахуванням графіку по два тури на тиждень плюс переноси?
— Так, все буде добре. Ми враховували навіть найбільш завантажені відрізки календаря.
— Чемпіонат України з футболу — це не лише вищий дивізіон. А як буде з матчами плей-офф за право виступу в УПЛ, де зіграють між собою 13−14 команди елітного дивізіону та 3−4 команди першої ліги? Вони ввійдуть у пул?
— Домашні матчі клубів-учасників УПЛ, які входять у єдиний пул, будуть транслюватися. Інші матчі — за домовленістю.
— Матч «Олександрія» — «Шахтар», на жаль, багато вболівальників не змогли його подивитися (принаймні, перший тайм). УПЛ навіть виступила зі спільною заявою з Setanta Sports щодо часткового зриву трансляції. Що там сталося і чи була це проблема лише однієї платформи?
— Setanta Sports із технічних причин не змогла прийняти сигнал від «УПЛ ТБ». Ми опрацювали цю ситуацію, і наші партнери постараються уникнути повторення такого збою.
— В кулуарах кажуть, що ОТТ-платформи не можуть приймати більш як один сигнал від «УПЛ ТБ». При цьому в нас постійні повітряні тривоги, можуть бути інші форс-мажори. Невже це саме буде повторюватися й надалі?
— ОТТ-платформи вже вирішили це питання. Вони отримують від нас саб-канал. На жаль, кабельний лінійний телеканал не може транслювати декілька матчів одночасно. Саме тому, у разі зміщення програми передач через повітряну тривогу, кабельний телеканал транслюватиме у прямому ефірі лише наступний матч, який заплановано за розкладом. Перерваний/відкладений матч, що змістився у сітці, у прямому ефірі можна буде переглянути на ОТТ платформах, що підтримують трансляцію додаткових саб-каналів.
— Новачки УПЛ, які влітку отримують право виступати в найвищому дивізіоні, будуть автоматично входити в єдиний пул?
— Клуби — власники прав на трансляції своїх домашніх матчів згідно з українським законодавством. Отже, будемо шукати спільні інтереси, домовлятися. Повторюся, єдиний пул має стати привабливим для всіх учасників.
— Ваші попередники проводили тендер на продаж централізованих прав і не досягли в цьому успіху. Ви маєте намір влітку шукати єдиного ексклюзивного транслятора?
— На даний момент наше завдання — розширити аудиторію та розвивати «УПЛ ТБ». Отже, поки не говоримо про тендер. Хоча ми матимемо що запропонувати — і права за кордон, і хайлайти для телеканалів і інтернет-проектів, і окремі наші програми, і багато іншого. І якщо ми будемо бачити, що проведення тендеру на продаж централізованих прав допоможе залучити більше коштів і це буде влаштовувати клуби, то звісно, ми будемо розглядати таку можливість.
P.S. Щодо кількох питань відповіді наразі немає:
— Єдиний пул прав на трансляції передбачає не лише прибутки від бажаючих їх транслювати, а й появу нових спонсорів. Які пакети в УПЛ передбачені: генеральний спонсор, офіційний партнер, що ще?
— Хто є головним режисером, генеральним продюсером, керівником продакшну «УПЛ ТБ» при Українській Прем’єр-Лізі?
— В анонсах і представленні вашого продакшну фігурує доменна адреса upl.tv. Але такого сайту нема. Що збираєтеся робити з цим? Можливо, в майбутньому саме тут буде закрита еко-система платної платформи з архівами матчів і всіма спецпроектами?
— У різні роки матчі УПЛ транслювали різні телеканали, навіть в останні роки їх було по кілька. Чи можливе створення єдиного архіву, де можна буде передивитися матчі за різні роки?
— Як буде з матчами півфіналів і фіналу Кубка України? Розумію, що організатором виступить УАФ, але все ж там гратимуть клуби УПЛ, у тому числі — ті, які входять у єдиний пул...
Артур Валерко
Кабельне "Воля" не показує, "Мегого" - теж.
Може, цей Дикий, живе в другій Україні, що він бажане видає за наявне?...
Фальшивые "трансляции" через присосок Интернета кошмар даже в чисто техническом плане.
Вывеску Павелко сменили на вывеску Шевченко. И стало еще хуже, причем прогнозируемо.
Такого анілінгусу у репортажах я давно не пам"ятаю...
Там є інструкція та відео, як реєструватися та отримати це іртв