Український вінгер Челсі Михайло Мудрик втратив водійське посвідчення у Великій Британії через серію порушень правил дорожнього руху. Адвокат Андрій Шевченко пояснює, як працює система штрафних балів у Британії та яке покарання чекало б на футболіста в Україні.
24-річний футболіст Челсі Михайло Мудрик отримав заборону на керування автомобілем на 6 місяців після того, як за 18 місяців накопичив 13 штрафних балів. І це відбулось на фоні його фактичного відсторонення від футболу, яке відбулось через позитивну допінг-пробу та триває з грудня 2024 року.
Останнім епізодом стало перевищення швидкості: 24 січня 2025 року на South Circular у Wandsworth його BMW M8 зафіксували на швидкості 36 mph у зоні, де дозволено 20 mph (якщо перевести милі в континентальну систему вимірювання, це 58 км/год у зоні 32 км/год). Машина мала персональні номерні знаки з ініціалами гравця та його ігровим номером «10».
Мудрик не зупинився одразу після вимоги поліції.
«Спочатку водій не зупинився на місці, і я продовжив їхати за ним у своєму автомобілі. Після неодноразових сигналів зупинитися водій все ж зупинився на Strath Terrace», — зазначив у матеріалах суду спеціальний констебль Ендрю Кінселла з лондонської поліції, якого цитує Standard.
Суд у Lavender Hill визнав футболіста винним, додав до вже наявних балів ще п’ять і автоматично виніс рішення про заборону керування. Додатково Мудрик має сплатити понад £1000:
Цікаво, що сам футболіст на засідання не з’явився — його інтереси представляв адвокат.
У Британії за кожне порушення правил дорожнього руху водієві нараховують від 3 до 11 балів. Вони зберігаються у базі 4 роки (за покарання пов’язані з алкоголем та наркотиками — 11 років).
Ключове правило: якщо протягом трьох років водій набирає 12 або більше балів, настає так званий «totting-up disqualification» — автоматичне позбавлення права керування. Термін покарання залежить від історії порушень:
Важкі порушення:
Тобто ситуація Мудрика — класичний приклад, коли серія дрібних порушень призвела до серйозного покарання.
В Україні система штрафних балів поки не діє. Законодавчі спроби її впровадити були, але станом на 2025 рік остаточне рішення не ухвалене.
Чинні правила сьогодні
За перевищення швидкості діють такі санкції:
Крім того, діє так звана «толеранс +20»: перевищення до 20 км/год не штрафується.
У випадку Мудрика, який їхав на 26 км/год швидше за норму, штраф склав би лише 340 грн. Ні позбавлення прав, ні накопичувальної системи балів сьогодні немає. Інші правопорушення гравця збірної України невідомі, проте вони скоріше за все також пов’язані з перевищенням швидкості.
Що пропонували законопроєкти
Ще у 2015 році Верховна Рада ухвалила закон про штрафні бали, але фактично він так і не запрацював.
Законопроєкт № 6502 (2022 рік): пропонував систему від 1 до 5 балів за різні порушення, які згорали б через рік.
Якщо водій протягом року набирав 12 і більше балів, посвідчення мали призупиняти, а водій складав іспит повторно.
Нова концепція (2024-2025 роки): відмовляється від «балів», але передбачає поступове посилення покарання за повторні порушення:
Якщо б Мудрик перевищив швидкість із перевищеннями аналогічними британським (36 mph ≈ 58 км/год у зоні 20 mph ≈ 32 км/год), то він:
Таким чином, за повторювані порушення — як у випадку Мудрика — український водій ризикував би залишитися без посвідчення, але лише за умови прийняття нового закону.
Комусь значно нижчому за рангом , який є "рішалою" таких всяких різних ситуацій і правопорушень.
Ці схеми вже давно відпрацьовані.)