Знаєте, коли я писав попередній допис про футбол як видовище я навіть гадки не мав, що він викличе такий шквал коментарів. Різних, неоднозначних, позитивних, негативних, лайливих і підтримуючих, але цікавих. 123 коментаря на 8 годину 17 лютого – це для мене, мабуть, рекорд.
Дякую всім!
Читаючи коментарі, спіткнувся на одному з останніх - коментарі мого давнього колеги Роллана Вентури.
Він захищаючи Лобановського від «лобановщини» написав: «Лобановского уважают и чтут не только у нас. Многие известнейшие зарубежные тренеры говорили, что работа Лобановского их многому научила. В.В.Л. по праву считается одним из лучших тренеров прошлого века».Все так, абсолютно вірно. Але якщо Лобановський когось і навчив, то чого навчив? Намагаюсь розібратись і ще більше заплутався...
Наприклад, видання FourFourTwo («4-4-2») в своєму рейтингу від вересня 2023 року відмітило «внесок фахівця у розвиток гри, порахувало його титули та визнало, що багато гравців завдячують своїми досягненнями Метру українського футболу: від Ігоря Бєланова до Андрія Шевченка». Тобто це видання вивело Лобановського на 10 місце в своєму рейтингу в першу чергу за 12, 5 чемпіонських титулів Валерія Васильовича(0,5 титула тому, що ділю чемпіонство 1990 року між Лобановським і Пузачем). Якщо, хто вважає, що 13 титулів – його право, заперечувати не буду.
Видання ж «Таймс» в 2007 році поставило Лобановського лише на 32 місце в своєму рейтингу, відмітивши, що ВВЛ є «ключовою постаттю радянського футболу в епоху домінування "Динамо" Київ у 70-80-х роках. Безкомпромісний лідер, який вивів СРСР у фінал ЄВРО-88». І все…
Це видання на перше місце поставило Рінуса Міхелса, засновника тотального футболу: з другої половини 60-их років його Аякс громив всіх як дома, так і в Європі, а в фіналі 1988 році Міхелс обіграв нашого Метра.
Франс Футбол в своєму рейтингу в 2019 році поставив Лобановського найвище – на 6 місце. "Під час складання рейтингу враховувалися досягнення тренерів з клубами, особисті якості, тривалість кар'єри і вплив" пише Lb.ua. Але ж знову за які - такі особисті якості і який вплив на кого чи на щось? До речі, перше місце Франс Футболом знову ж таки віддано Рінусу Міхелсу.
Підсумуємо, різні поважні видання (будемо вважати, що і FourFourTwo є поважним, бо у нас вважаються чомусь поважними виданнями ті, що нас хвалять) Лобановського вважають одним з найкращих тренерів в діапазоні від 6 до 32 місця.
Але колеги – за що, чому? Невже за те, що Лобановський виграв 12,5 титулів і взяв два другорядних європейських кубка?Не вірю і не думаю, що це є основною причиною визнання Лобановського.
Я не фахівець футболі. Я вже 50 років займаюсь силовими гідравлічними агрегатами (насосами, гідромоторами, гідропідсилювачами і т.д.). Про них я знаю якщо не все , але багато. А в футболі я звичайний аматор, для якого краса гри є основою прийняття футболу.
Поважаючи ім'я Метра, знову і знову хочу запитати, що такого конкретного ВВЛ дав футболу, що його ім’я досі на слуху?
По мені футбол від Лобановського – це прагматична організація гри і фізична підготовка. Хацкевич в недавньому інтерв’ю Sport.ua навів слова Лобановського на одному з перших тренувань після його повернення в Україну: «Сучасний футбол — добре. Але ми не зможемо перемогти Реал за рахунок класу. Найперше маємо всіх перебігати». Якщо це правда (а це здається схожим на правду), то ВВЛ швидше вбивав футбол як гру, а не розвивав його. Якщо це правда…
Тому, не відкидаючи заслуг нашого Метра в радянському і українському футболі (хоч футбол Лобановського для мене, чесно кажучи не є взірцем), мені все ж таки цікаво за що ці видання та й визначні фахівці від футболу поважають Валерія Васильовича. Підкажіть мені…
На завершення, ще одне, вже не торкаючись дискусій, зміщуючи гримучий коктейль 2 в 1.
Вчора спостерігав гру Динамо з РФШ. Про гру не буду, та й що про неї казати…
Я про Матвія Пономаренка. Вибачте, але я чомусь не вірю, що Пономаренко закріпиться в Динамо та й у великому футболі. Цей молодий талант, як його називають, нині грає і забиває, на мою думку, лише за рахунок фізики. На фоні ще з недозрілими однолітками він виглядає велетнем, але що буде, коли він вийде грати проти таких же дорослих велетнів навіть в УПЛ, наприклад проти Калюжного чи Чоботенка з його 1,93 м. Не вірю, що він буде забивати не тільки Шахтарю, але й Олександрії з ЛНЗ. На жаль, достатнім для Динамо технічним оснащенням, координацією рухів, читанням гри, швидкістю, знову ж таки на мою думку, цей важкуватий гравець не володіє. Можливо я помиляюсь. Але тоді чому після того як Матвій вичухався від травми шиколотки Шовковський з вересня 2024 року ні разу його не випускав на поле в іграх УПЛ. Можливо щось проясниться після цих зимових зборів, але я все - таки не дуже вірю в зірку Пономаренко. Матвій, на мою думку, – це такий собі Бєсєдін на мінімалках.
Критикуйте.
З повагою,
Скіф.
17.02.2025 13:52
Давайте будемо чесним перед собою: а чи було Динамо конкурентноздатною командою в Європі?
Давайте…подумаємо
_Так були злети 1975, 1986 і 1997-1999 років. Були..____________________________________________________________________
.Ну,що ж,подивимось ,чи 4-5,чи "трошки" більше?
1976 рік Динамо –Сент Етьєн 2:0;0:3 Динамо на рівних «возилося» з фіналістом КЕЧ
1977рік Динамо вибило Баварію з(переможця КЕЧ 1976р.)і на рівних «возилося» з Борусією 1:0;0:2(фіналістом КЕЧ)
1978 Динамо «возилося» з Мальме 0:0;0:2(фіналістом КЕЧ)
1981 рік Динамо «возилося»з Астон-Вілою 0:0;0:2(фіналістом КЕЧ)
1982рік Динамо «возилося» з Гамбургом 0:3;2:1(фіналістом КЕЧ)
1987 рік Суперкубок УЕФА Динамо «возилося» з Стяуа 0:1(переможцем Суперкубку)
Динамо-Селтік 3:1;1:1 «возилося» з Порту 1:2;1:2( переможцем КЕЧ)
1988рік рік Динамо у складі збірної перемагало Англію,Італію, «возилось» з Голландією 1:0;0:2.(переможцем КЄ).
1990 Динамо «возилося» з Фіорентиною 0:1;0:0 (фіналістом Кубку УЄФА.)
1991 рік Динамо «возилося» з Барселоною 2:3;1:1 (фіналістом КК)
1997 рік Динамо "возилося"з ПСВ(Ейндховен)3:1;1:1.Ньюкасл 1:9;02,Барселоной 3:0;4:0,проиграло в 1/фіналу 1:1;1:4. Ювентусу -фіналісту Л.ч.
1998 рік. Динамо "возилося" з Лансом(фр.) 1:1;3:1,Арсеналом 3:1,1:1,Панатинаикосом
1:2;2:1,,Реалом 1:1;,2:0,проиграло финалисту Л.ч. Баварии 3:3;0:1.
Як бачимо левову частину зустрічей на європейські Кубки Динамо якщо програвало то фіналістам ,або переможццям цих Кубків,з досить пристойним рахунком у РІВНІЙ боротьбі.
Так,що ваше "чесне слово" і затертого шелега не варте.(
Так що "тщательнее надо", як писав колись Жванецкий. "Не потрібно чай на кирзі настоювати".
Та ще одне: шо таке шелЕг?
ШелЯг, шелАг, шиллінг - знаю.
А що таке шелЕг - не знаю.
Вікіпедія каже, що в країні 404 є такі письменник і співак - Шелеги. Та я їх не читав і не слухав. І не буду...
Судячи зі всього - ачепатка
І там була РІВНА гра з рівними шансами у обох.
До того ж я написав :"ВОЗИЛОСЬ",а не "возило".)
Я, коли почув про Бельгію, вирішив, що продули по пенальті. Думав, бельгійці вистояли на 0-0.
учетная запись этого пользователя была удалена
Ніхто з відомих тренерів в Європі шляхом Лобановського, шляхом перебігання суперника (слова Лобановського з вуст Хацкевича) не пішов.
Слова, приведенные Хацкевичем, были сказаны ВВЛ перед определённым матчем. Думаю, не следует считать, что это его кредо. Более подробно я вам ответил в своём блоге. Могу привести эти слова здесь:
"Лобановский не любил и не хотел комплектовать команду исключительно из "звёзд", он стремился создать "команду-звезду." Именно поэтому (и в силу, свойственного ему, прагматизма) он к каждому сопернику пытался подобрать свой "ключик." И, если ему предстояла игра с более техничной (объективно) командой (как, например, Реал Мадрид), он говорил игрокам, что они обязаны задавить соперника физподготовкой (другими словами, перебегать), т к. других вариантов не было."
2) ми не зможемо перемогти Реал за рахунок класу...
3) футбол від Лобановського – це прагматична організація гри і фізична підготовка.
1) в фіналі значно якісніші гравці переграли менш якісних. лише повний ідіот скаже,що склад тієї команди був сильнішим від голандців
2) все вірно. відставання в техніці за міжсезоння не усунеш, а фізику пдняти можна. І це не вина ВВЛ, що наші гравці були такими,як були... Ще з часів сталіна ставка робилася виключно на результат, причому на всіх рівнях. в дитячому футболі процвітали "підстави", коли проти 15-річних виходили вусаті бугаї з підробленими документами. В команди брали не мессі, а бєсєдіних. Все дитинство і юність мене переслідувало "чаво водішся?!! Пас давай!!!"
ВВЛ виходив з того "матеріалу", що був у нього під руками. і було б дивно, якби він в Динамо робив ставку виключно на техніку.
3) з цим погоджусь. Додав би ще награні комбінації і стандарти, інколи відточені до ідеалу. Чого вартий лише третій гол у фіналі КК-86!
мені все ж таки цікаво за що ці видання та й визначні фахівці від футболу поважають Валерія Васильовича (с)
А це можна знайти у їх інтерв'ю...
Мені свого часу довелося чути, що саме з подачі ВВЛ європейський футбол додав у "фізиці", плюс багато клубів додали науковий підхід (всі ці датчики, які ми зараз бачимо на гравцях і т.п.) у вивченні фізичного стану гравців.
Не думаю, що зараз просто так робили б компліменти людині, якої вже 20 років нема серед живих.
Але ж давайте видихнемо, зупинимось і подумаємо.
Виходить, що після того, як європейці підняли свою фізичну підготовку на рівень нашої, переважаючи нас в класі, ми не можемо з ними бодатись.
Тобто напрямок підвищення фізичної підготовки був тупиковим, тимчасовим.
Але ж в Україні і зокрема в Динамо і нині працюють саме так.
Якби Лобановський цьому навчав дітей, то я б з Вашим твердженням погодився. А він виходив з тих можливостей гравців, які були в його розпорядженні.
Якщо ви маєте в розпоряджені авто-амфібію, то ви ж не будете ганятися наввипередки з Феррарі по трасі через мости, а спробуєте напряму перетнути водну перешкоду. Бо це буде чи не єдиний шанс створити конкуренцію. Так і робив Лобановський.
цілком припускаю, що в нинішніх умовах він не показав би того результату, бо нинішні "контрактники" просто відмовилися б ригати на зборах. Але, хтозна - можливо, він змінив би свій підхід...
А забули тому, що ця підготовка куди складніша, куди довша, а так хочеться зараз і даром.
Тобто Лобановський був змушений для досягнення результату йти шляхом нарощування фізичної підготовки ("щоб перебігати"), а його колеги вирішили йти цим шляхом, вважаючи його найперспетивнішим бо швидко і даром...
В першу чергу постраждав дитячий футбол, а потім і весь інший.
І дійшли ...до ручки...
Наприклад, в АПЛ, де найтяжче отримати робочу візу, грають (чи грали, включаючи Мудрика) лише 5 українців,стільки ж як з такої футбольної країни як Японія.
Я Вас уверяю, тренер, который сумеет построить команду Нигерии по хоккею, которая хоть и не будет выигрывать чемпионаты мира, но регулярно будет туда попадать и иногда отбирать очки у австрийцев условных, будет внесён в Зал Славы как гениальный.
А если это ещё будет коренной африканец...
Так були злети 1975, 1986 і 1997-1999 років. Були...Лише в ці роки Динамо могло возитись з різними більш - менш відомими європейськими командами.
А перемоги над Барсою (визначні перемоги, чесне слово - визначні для нас перемоги) на наше щастя відбулись саме тоді, коли ван Гаал перебудовував Барсу після Робсона, а єдина офіційна перемога Динамо Лобановського над Реалом відбулась саме в той злощасний для королівського клубу рік, коли його тренував валлієць Джон Тошак після невдалих спроб Хіддінга.
Тобто лише 4-5 різних по часу років. Але ж Метр тренував Динамо 20 років.
Так були злети 1975, 1986 і 1997-1999 років. Були...
--------
Те ж саме можна сказати про Аякс...тільки підставити інші цифри... Про Бенфіку. Про МанЮнайтед. Навіть про Мілан. І ще про цілий вагон клубів...
Якщо брати до уваги саме цю логіку, то конкуретноздатних команд в Європі майже немає. Хіба що Реал завжди на коні. І Ліверпуль (за винятком часів дисквалифікації англійських клубів). Ну і Байєрн мабуть. І все.
Це взагалі не показник.
Ми три рази проходили до півфіналу Ліги Чемпіонів. Причому в різні періоди.
В різні періоди брали єврокубки...
Ми говоримо про тренера, а не саму команду. Аякс Міхелса вигравав все в тому числі і КЕЧ. Мілан Анчелотті вигравав також все, в тому числі і ЛЧ (двічі був у фіналі ЛЧ), МЮ часів Фергюсона - то взагалі Пісня пісень (13 разів чемпіон Англії плюс двічі вигравав ЛЧ) і так.
Бенфіка хоч після Белли Гутманна ніколи не вигравала ЛЧ, але починачи десь з 2000-их завжди була бойовою одиницею з різними тренерами. В Динамо ж такого не спостерігається.
В нас колись пам'ятники Леніну усюди стояли. Теж упирь був знатний.
Оно вряд ли знает:кто такой Яшин вообще.))
Её запрограммировали на критику всего и вся,вот оно и выполняет.)
Ответ будет прежним.
Ни в интервью ,которые давал Герман Семенович ни в своих воспоминаниях в книге я не нашел его утверждений о том,что "футбол не только спорт".
Возможно ,в стенах института ,где была встреча, Зонин в присутствии молодежи (и красивых девушек) несколько воспарил в своих высказываниях,что вполне объяснимо и простительно.
Это и есть европейская конкурентоспособность.
Проигрывали мы там далеко не все матчи, так что и за результат побороться могли.
И никакие Тошаки с Галами тут не при чём, это их проблемы.
Потягаться могли, а вигравати щось велике -зась.
И если мы не сливаем Байеру в игре ЛЧ, то мы конкурентоспособны.
А беспросветным аутсайдером мы не были.
А вот сборная Англии, выигрывавшая ЧМ ещё при Щеке, она конкурентоспособна?
Сера Альфа Рамсея (або Ремзі, як кажуть англійці) пам'ятаю, Бобі Мура - пам'ятаю, братів Чарльтонів - також. Пітерса, Херста, Бенкса також не забув.
Єлизавета що Друга з тодішнім пухленьким прем'єр-міністром Вілсоном не стерлась ще з пам'яті.
А хто такий Щек? Не згадаю. Деменція, мабуть...
Если бы я написал "при царе Горохе"- вопросов бы не возникло?
Так что там Англия- конкурентоспособна сейчас?