Екс-президент компанії «Київстар» Петро Чернишов в журналі «Новое Время» від 09 серпня 2018 року опублікував власну «Колонку» на цю тему. Заодно – і стосовно знищення "євроблях". Отже:
У країні йде велика суперечка: як легалізувати так звані "євробляхи"? Машини, куплені в сусідніх країнах і ввезені без митних зборів, реально-юридичні (що важливо для суду) власники яких — не тут, в Україні; а, скажімо, яка-небудь фірма в Польщі; чи де-інде за кордоном.
Одні кажуть: «Давайте змусимо їх заплатити такий самий збір, як платять українці, які легально ввозять машини в Україну. Це буде чесно». Інші: «Давайте знизимо мита, щоб усі могли купувати автомобілі за європейськими цінами». І всі розмови крутяться навколо питання "справедливості", яку кожен розуміє по-своєму.
Тим часом існує зовсім інша проблема, куди паскудніша. Полягає в тому, що дорогами України їздити дуже небезпечно. І не тільки тому, що вони погані (це правда), частина водійських прав куплені за хабар (теж правда), а люди дозволяють собі сідати за кермо п'яними (знову правда).
Багатьом подобається ідея встановити всюди відеокамери, що фіксують ряд правопорушень (перевищення швидкості, непристебнутий ремінь, розмова по мобільному). Але якщо так вирішувати проблему — то дуже скоро всі місця, де встановлені камери, розмістять на карту Waze, і водії будуть поводитися добре, проїжджаючи тільки повз них.
Запитайте себе: чому в Європі (або США) водії обережні, рідко п'ють за кермом і завжди купують авто в офіційних дилерів? Причина не в тому, що там люди кращі. Просто на Заході добре працює insurance feedback loop — закон, який написаний так, щоб підтримувати ринок страхових компаній; які, в свою чергу, заохочують гарну поведінку за кермом і легальний ринок машин. Цей Закон вимагає, щоб у кожного водія була страховка, що покриває весь збиток, якого той може завдати за кермом. Якщо його немає — величезний штраф або тюремне ув'язнення (у деяких країнах).
Страхові компанії пропонують конкурентні тарифи в залежності від стажу, віку та типу автомобіля (наприклад, якщо 20-річний юнак купив вживаний Porsche, тариф буде високим). І найголовніше: тариф знижується, якщо ти керуєш добре, і навпаки — підвищується, якщо потрапляєш в аварії. Ну і звичайно, для страховки потрібен законний власник машини (хоча страхувати може й не він).
Ситуація на українських дорогах жахлива ще й тому, що у водіїв немає позитивної мотивації поводитися добре. Тільки негативна: якщо потраплю (вдарю іншу машину або зіб'ю пішохода), ймовірно, мені доведеться відповідати, але я-то не попадусь; а якщо раптом що — відкуплюся. Так і живемо багато років.
В Україні закон говорить, що ліміт покриття цивільної відповідальності становить 100 тис. грн (приблизно $4 тис.), шкоду життю і здоров'ю третіх осіб — 200 тис. грн ($8 тис.) і ціна такої "страховки" приблизно 1 тис. грн ($40) на рік. Тобто під час серйозної аварії ліміту не вистачить. Пошкодивши, наприклад, нову іномарку, за ремонт кузова потрібно заплатити приблизно $5-8 тис. І, звичайно, прикро, що закон так дешево оцінює життя і здоров'я українців. До того ж страховка на кшталт хоча й обов'язкова, але поліція вже давно не перевіряє її наявність. Загалом, черговий карго-культ: якщо в розвинених країнах є така страховка, то нехай і у нас буде щось з такою назвою.
З нормальною страховкою їздить лише невеликий відсоток водіїв, а також ті автомобілі, які зареєстровані на компанії (в повному обсязі), лізингові машини і прокатні. Якщо у вас в'їхали — сподівайтеся, що це саме така машина. Якщо ні: ремонтуйте самі або в хід йдуть кримінальні способи стягнення грошей з винуватця аварії. Така ситуація була в Україні завжди.
І тут новий поворот: на сцену цього театру абсурду виходять "євробляхери". Якщо такий "герой" у вас в'їхав, він може просто піти з місця аварії, кинувши машину. А ви давайте, пишіть лист польській фірмі, у якої страховка на авто діє тільки на території Польщі. І ось ця відсутність зв'язку між порушенням і економічним покаранням (feedback loop) робить ситуацію на дорогах катастрофічно небезпечною.
Що потрібно зробити? Необхідно законодавчо ввести вимогу до страхових компаній виплачувати повну відновлювальну вартість при аварії (ремонту або ж вартості машини з аналогічним пробігом) мінус штраф за аварію (звичайно, якщо у винуватця є страховка). Це — традиційний засіб у світі. І так, це всерйоз підніме вартість страховки. Вважаю, здорожчання становитиме в середньому три-чотири рази для водія зі стажем більше п'яти років без серйозних аварій. Страхові компанії, готові надавати такі послуги, повинні довести, що у них є необхідні грошові резерви. Щоб відсікти будь-яких шахраїв. Цю перевірку може провести існуючий регулятор ринку … Важливо, щоб водії повірили: якщо страховка є, то покриття виплатять.
Також потрібно законодавчо заборонити виїжджати на дорогу без страховки. Зі страшним покаранням: позбавлення прав, великий штраф і, можливо, в'язниця — скажімо, на півроку (я підтримую штраф+в'язниця). Бо водій без страховки на дорозі — аналог грабіжника, він позбавляє тебе майна, а може, здоров'я і навіть життя. Встановити для поліції плани щодо затримання водіїв без страховки. І ще: необхідно провести масову кампанію в медіа — показувати аварії, пояснювати, що в усьому світі страховки цивільної відповідальності є обов'язковими і все покривають. Коротше — і лякати, але і волати до совісті. За три-чотири роки це призведе до поліпшення ситуації на дорогах (коли водіям будуть підвищувати або знижувати страхові тарифи в залежності від їх історії на дорогах). Через п'ять років наш водій поводитиметься як типовий швед або німець. А нам усім залишиться лише дивуватися. Тому що економічна мотивація — велика річ!
І станеться побічний ефект — через півроку з доріг зникнуть "євробляхери", адже їх навряд чи застрахують. Як можна страхувати відповідальність того, хто ніяк не пов'язаний з автомобілем, який він водить? А як вони "легалізують" свої машини, мене не хвилює. А якщо знову вийдуть на демонстрацію і перекриють дороги, то їхнє фактиче гасло тепер буде: "Не забирайте у нас право бити ваші машини і калічити вас безкарно!" Що навряд чи зустріне масову підтримку.
Піде з ринку також практика продажу авто за допомогою видачі довіреності, ще одного способу обдурити і не заплатити збори. А найголовніше — дискусія про те, чи справедливі в Україні митні збори і чи можна від них ухилятися, перейде абсолютно на інший рівень. Не хочеш платити мито — давай хабар, але потім дуже важко і дорого буде знайти обов'язкову страховку.
Кому невигідне пропоноване рішення? Навіть важко сказати. І якщо ти не зміг знайти компанію, готову тебе застрахувати, то це твоя проблема. Якщо з'явиться страхова, що бере на себе ризик "євробляхера" — ціна страховки зросте в рази. І страхова точно перевірить цю людину, який він водій, п'є він, можливо, навіть візьме з нього якусь заставу.
У підсумку машини на єврономерах можна буде і далі ввозити в країну (адже корупцію на митниці ми не переможемо за допомогою обов'язкової страховки авто), але тепер вони стануть дуже дорогими в експлуатації.
І ще. В усіх країнах резерви страхових компаній — те саме джерело "довгих" інвестицій на 10-15 років, яких в Україні зараз майже немає. Але про це вже іншим разом…
Подписывайтесь на Dynamo.kiev.ua в Telegram: @dynamo_kiev_ua! Только самые горячие новости