Життя – це творчість... І футбол – це творчість! Ну, коли шукають (і знаходять!) шлях до перемог. Бо за рахунок чогось перемоги ж таки досягаються.
Припустимо, що у грі відомого клубу знайшовся цікавий хід, що був би доречним для однієї з українських команд. Але одна справа реалізувати якусь ідею десь і колись.
А зовсім інше – реалізувати її тут і тепер. Бо можуть «вилізти» такі дрібниці, що значно ускладнять реалізацію. І тоді, хоча ідея і апробована, але для того, щоб її втілити і щоб вона працювала, треба комусь усе ж думати і самому.Отож про дрібниці.
Доводилося читати і таке. Японці якось вирішили випускати шотландське віскі. Але не в Шотландії, а у себе, у Японії. Закупили відповідне обладнання, навчили працювати персонал. Виявилося, що продукт – не тієї якості. З’ясувалося, що велике значення у процесі виготовлення грає вода. А воду шотландці брали десь у болотистій місцевості. І везти цю воду аж у Японію нерентабельно.
Ще одна дрібниця. Але футбольна. Ще при совку у Лобановського були записи телетрансляцій відомих європейських команд. Але метру цього було мало. «Динамо» посилало телеоператора, щоб він знімав гру кращих команд безпосередньо на стадіоні.
Я, дізнавшись про такий факт, щиро подивувався – а для чого? Хіба ж телетрансляцій недостатньо?! А потім зрозумів – під час телетрансляцій у центрі уваги... м’яч. А встановити, як пересувалися по полю ті чи інші гравці, за телезаписом не вдасться. А це така дрібничка, що може багато що вирішувати. Особливо в умовах тотального футболу. Ось тоді і потрібен
телеоператор, щоб зняти футбольний поєдинок з максимально високої точки. Бо це може і прояснити ситуацію.
Скажімо, і про Костянтина Бєскова, відомого радянського тренера, писали, що він переглядав футбольні матчі своєї команди, знайшовши якнайвищу точку огляду на трибуні стадіону. А біля нього завжди був помічник, що при необхідності якихось змін спускався униз і передавав тренерські вказівки. А очолював Бєсков «Спартак», що був одним з найпринциповіших суперників «Динамо» у радянському чемпіонаті.
І ще одна дрібниця. Грали збірні України і Греції. Грали два матчі. Матчі були вельми відповідальні. І все вирішив один гол, забитий греками. І цікаво, а як же він був забитий.
Отож передача. Гравець, вийшовши на ударну позицію, одержує м’яч і забиває гол. Але ж було незрозуміло, а звідкіля ж цей гравець з’явився. Його ж ніби і не було видно. Складалося таке враження, що грецький футболіст спочатку... ну, ніби розчинився у повітрі. А вже потім... несподівано – знову з’явився на білий світ!
Але ж... Матч транслювався у трохи інші часи, коли цікавий момент можна було переглянути і з іншої точки огляду. При цьому гравець грецької команди (за спинами українських захисників, що слідкували за м’ячем!) перебрався з лівого флангу на правий. Потім вигулькнув на мить... перед ясні очі наших гравців оборони... ну, щоб у офсайд не втрапити. А коли відбулася передача, рвонув уперед. До воріт нашої збірної.
Отож і питання – а що ж це було... Награний варіант чи усе ж... імпровізація! Ну, мабуть, таки домашня заготовочка. Бо збірною Греції керували у останні часи добре помітні і креативні тренери. Та і гол завдяки такій заготовці було забито... вирішальний.
Ну, домашні заготовки і у шахах бувають. І не так важливо, хто саме заготовочку вигадав. Грали, скажімо, колись Фішер зі Спаським... І тут у Фішера – несподіваний хід! Після якого поступово американець і переміг. Але шахова партія ще не закінчилась, а коментатори вже і з’ясували – подібний хід трапився колись у югослава (була тоді така країна... Югославія!) Любомира Любоєвича.
Але ж... Любоєвич застосував такий хід на одному з турнірів, а Фішер – у матчі за світове чемпіонство. А у «Динамо» є такі домашні заготовочки... ну, щоб гол вирішальний забити?! А як нема, то треба... щоб були.
Но проблема в том, что обучиться игре без мяча можно лишь начиная с детства. Ибо это психология игры. А эти с детства учатся лишь одному: таскать мяч в одиночку. И дальше делают это уже на подсознании - из-за чего любые потуги тренера уходят в футбольный газон.
Вы не пробовали гонять по речной глади на, скажем, мотокосилке? Ну какой человек в здравом уме станет делать такое? Потому, что конструкция предназначена для другого. Но когда речь заходит о футболистах, то подобная логика действовать перестает: учился на инженера? ничего, врачом поработает! Пусть тренер ему объяснит, как операции делать надо!
Отсюда, кстати, вырастает и современная вера в чудодейственные конспекты Лобановского. Хотя он всегда работал исключительно со взрослыми и сложившимися игроками. И только таких себе и подбирал - а не выращивал их из недорослей. В его командах никогда не бывало "таскателей": Буряк в одном из своих интервью вспоминал, как Лобановский пресекал увлечение обводкой. Да, Блохин в этом смысле был некоторым исключением. Но при своей-то скорости, и, главное, ударе.
Гуртом бити батька завжди легше...
Поглядите хотя бы на очередную смену тренера в Барселоне: знаете, отчего Гвардиола в свое время придумал команде такую игру на мелком пасе? Да просто потому, что в его распоряжении не было игроков, способных работать на длинных дистанциях. И вот все последующие тренеры, включая нынешнего, без конца повторяли Гвардиолу. И после нынешнего будет то же самое. Потому, что не тренер определяет - что могут или не могут игроки на поле: чему они с детства научились, только то и смогут.
Для игры в командный футбол нужны командные игроки. А уж только потом - командный тренер. Именно по этой причине Лобановский посылал своего оператора: чтобы тот отснял ему игру БЕЗ мяча. А Бесков понимал, что сидя на тренерской скамейке, будешь иметь плохой обзор действий игроков БЕЗ мяча - вот и забирался на трибуну.
А что делает обычное телевидение? Да увлекается тем же самым: как игроки таскают мяч в одиночку! Вы поглядите хотя бы на их современную манеру трансляции: без конца крупные планы - вплоть до заглядывания игроку в задницу при подачах мячей с флангов! Вместо игры в целом мы вынуждены созерцать профили с носами и ушами и мелкие детали покроя футболок с трусами разглядывать. Или вообще наблюдать за дегенеративным поведением некоторых зрителей на трибунах.
В эпоху оголтелого индивидуализма в футболе нет смысла оглядываться на Лобановского и других великих тренеров прошлого: теперь машин, действующих в едином ритме, на футбольных полях нет - теперь по полям рассыпаны отдельные их детали.
Но футбол, лишенный командной основы - это уже совсем другая игра...
Скажімо, і про Костянтина Бєскова, відомого радянського тренера, писали, що він переглядав футбольні матчі своєї команди, знайшовши якнайвищу точку огляду на трибуні стадіону.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Бєсков, що криється... у дрібницях… :-)
«Динамо» часів Лобановського міг спостерігати живцем, на стадіоні, не часто. Запам’яталося, що коли Коньков починав свої рейди у стилі Беккенбауера, болільники відразу ж починали говорити: – Директор пошел! Директор пошел...
Коли «Динамо» виходило на поле після перерви (а Безсонов був капітаном), хтось з болільників казав:
– Ну, Бес... веди своих орлов!